Prof. Dr. Markus Appel

eMail appelm@uni-landau.de Markus Appel „A true initiation never ends.“
[Robert Anton Wilson]
Anschrift Universität Koblenz-Landau
Fachbereich Psychologie
Fortstraße 7
D-76829 Landau

 

Curriculum Vitae

[pdf]

Drittmittelgeförderte Projekte (als Projektleiter)

mehr Information

Publikationen

  • Appel, M., Mara, M., & Weber, S. (2014). Media and Identity. In M. B. Oliver & A. Raney (Eds.), Media and Social Life (pp.16-28). New York: Routledge.
  • Appel, M. & Schreiner, C. (in press). Digitale Demenz? Mythen und wissenschaftliche Befundlage zur Auswirkung von Internetnutzung. Psychologische Rundschau. [pdf]
  • Appel, M. & & Mara, M. (in press). The persuasive influence of a fictional character’s trustworthiness. Journal of Communication. [pdf]
  • Richter, T., Appel, M., & Calio, F. (in press). Stories can influence the self-concept. Social Influence. [pdf]
  • Appel, M., Holtz, P., Stiglbauer, B., & Batinic, B. (2012). Parents as a resource: Communication quality affects the relationship between adolescents’ Internet use and loneliness. Journal of Adolescence, 35, 1641-1648. [pdf]
  • Appel, M. & Kronberger, N. (2012). Stereotype threat and the achievement gap: Stereotype threat prior to test taking. Educational Psychology Review, 24, 609-635. [pdf]
  • Appel, M. (2012). Are heavy users of computer games and social media more computer literate? Computers & Education, 59, 1339-1350. [pdf]
  • Appel, M. & Maleckar, B. (2012). The influence of paratext on narrative persuasion. Fact, fiction, or fake? Human Communication Research, 38, 459-484.  [pdf]
  • Appel, M. (2012). Anti-immigrant propaganda by radical right parties and the intellectual performance of adolescents. Political Psychology, 33, 483-493. [pdf]
  • Appel, M., Gnambs, T., & Maio, G.R. (2012). A short measure of the need for affect. Journal of Personality Assessment, 94, 418-426. [pdf]
  • Batinic, B. & Appel, M. (2013). Mass communication, social influence, and consumer behavior: Two field experiments. Journal of Applied Social Psychology, 43, 1353–1368. [link]
  • Appel, M. (2011). A story about a stupid person can make you act stupid (or smart): Behavioral assimilation (and contrast) as narrative impact. Media Psychology, 14, 144-167.  [pdf]
  • Appel, M., Kronberger, N., & Aronson, J. (2011). Stereotype Threat impedes ability building: Effects on test preparation among women in science and technology. European Journal of Social Psychology, 41, 904-913. [pdf]
  • Kronberger, N., Horwath, I., & Appel, M. (forthcoming). Ähnlich und doch anders: Kognitive Differenzen in der Diskussion um Frauen im Technikstudium. In M. Buchmayr (Hrsg.), Technikfolgen – Nachhaltigkeit – Geschlechtergerechtigkeit. Wien: LIT-Verlag.
  • Appel, M. & Jodlbauer, S. (2011). The effects of media violence. In D. Christie (Ed.), Encyclopedia of Peace Psychology (pp. 621-625).  Wiley-Blackwell.
  • Holtz, P. & Appel, M. (2011). Internet use and video gaming predict problem behavior in early adolescence. Journal of Adolescence, 34, 49-58. [pdf]
  • Appel, M. & Richter, T. (2010). Transportation and need for affect in narrative persuasion: A mediated moderation model. Media Psychology, 13 (2), 101-135. [pdf]
  • Gnambs, T., Appel, M., & Batinic, B. (2010). Color red in web-based knowledge testing. Computers in Human Behavior, 26, 1625-1631.
  • Appel, M. & Richter, T. (2010). Wirken „pure Emotionen“ auf alle Rezipienten/innen gleichermaßen überzeugend? Zur Wirkung von Stories aus Perspektive der politischen Kommunikation. In C. Schemer,  W. Wirth, & C. Wünsch (Hrsg.), Politische Kommunikation. Wahrnehmung, Verarbeitung, Wirkung (pp. 115-130). Baden-Baden: Nomos.
  • Bartsch, A., Appel, M. & Storch, D. (2010). Predicting emotions and meta-emotions at the movies. The role of the need for affect in audiences‘ experience of horror and drama. Communication Research, 37, 167-190. [link]
  • Batinic, B. & Appel, M. (2009). Online-Bewerbungen aus Sicht von Bewerbern und Unternehmen. Zeitschrift für Personalpsychologie, 8, 14-23.
  • Appel, M. (2008). Fictional narratives cultivate just world beliefs. Journal of Communication, 58, 62-83. [pdf]
  • Appel, M. (2008). Manche mögen´s heiß. Ergebnisse der deutschsprachigen Version eines Instruments zur Erfassung des Emotionsmotivs (need for emotion / need for affect). Diagnostica, 54, 2-15. [pdf]
  • Appel, M. (2008). Medien-vermittelte Stereotype und Vorurteile. In B. Batinic & M. Appel (Hrsg.), Medienpsychologie (S. 113-136). Berlin: Springer.
  • Appel, M. & Richter, T. (2008). Der Sleeper-Effekt. In N.C. Krämer, S. Schwan, D. Unz & M. Suckfüll (Hrsg.), Schlüsselbegriffe der Medienpsychologie (S. 284-289) . Stuttgart: Kohlhammer.
  • Appel, M. (2007). Persuasion durch Fiktionen: Kurz- und mittelfristige Wirkungen auf (stereotype) Überzeugungen, In S. Trepte & E. Witte (Hrsg.), Sozialpsychologie und Medien: Von Persuasion bis CMC (S. 60-80). Berlin: Pabst.
  • Appel, M. (2007). Some ideas on learning through (micro-) narratives. In M. Lindner & P. A. Bruck (Eds.), Micromedia and corporate learning. Proceedings of the 3rd International Microlearning Conference (pp. 142-149). Innsbruck: Innsbruck University Press.
  • Appel, M., Kronberger, N., Wiesner, A. & Batinic, B. (2007). Gender difference in technological sciences as self-fulfilling prophecies: Stereotype Threat in e-learning. In K. Siebenhandl, M. Wagner & S. Zauchner (Eds.), Gender in e-learning and educational games (pp. 85-89). Innsbruck: Studienverlag.
  • Appel, M. & Richter, T. (2007). Persuasive effects of fictional narratives increase over time. Media Psychology, 10, 113-134. [pdf]
JKU Linz | Abteilung AOM Psychologie | Altenbergerstr. 69, A-4040 Linz | E-Mail: aom@jku.at | Tel.: +43 (0) 732 2468 - 7270